Miljø og lokalsamfunn

    Avinors aktiviteter påvirker miljøet globalt og lokalt. Vi tar derfor miljøansvar og jobber aktivt med å redusere denne påvirkningen.

    Lite fly på flyplass rullebane med grønne åser og fjell i bakgrunnen på en overskyet dag.

    1. Klima og miljøpolicy

      Avinor skal være en drivkraft i arbeidet med luftfartens klima- og miljøutfordringer.

      Avinor sin klima- og miljøpolitikk her.
    2. Støysonekart

      Avinor har ansvar for kartlegging og håndtering av støy fra sivil luftfart. Hver lufthavn er pålagt å utarbeide et støysonekart.

      Støysonekartet kan finnast her.
    3. Byggerestriksjonsområde

      Byggerestriksjonsområde (BRA) er kart over områder med restriksjoner i forhold til utbygging rundt lufthavnene.

      Byggerestriksjoner
    4. Avrenningskart

      Avrenningskartet viser avrenning på Avinors lufthavner.

      Du kan finne avrenningskartet her.
    5. PFOS

      Avinor har, etter pålegg fra Miljødirektoratet, satt i gang et omfattende opprydningsarbeid for å hindre at PFAS-forbindelser spres i naturen.

      Lær mer om PFOS her
    6. Utslippstillatelser

      Avinors utslippstillatelser er tilgjengelig på www.norskeutslipp.no under Landbasert industri og Flyplasser.

      Norskeutslipp.no
    7. Miljørapporter

      Miljørapportene til Avinor deles inn i temaene klima og bærekraft og landskap og natur.

      Miljørapporter
    8. Datainnsamling og innmålingsinnstrukser

      Her finner du info om datainnsamling og innmålingsinnstrukser

      Datainnsamling og innmålingsinnstrukser

    Les mer om arbeidet med miljø og lokalsamfunn på Trondheim lufthavn her:

    Energi

    Energi

    Energiledelse og kontinuerlig fokus på energibesparende tiltak skal redusere energiforbruket på Trondheim lufthavn Værnes med 25% innen 2020.

    Vårt nyeste terminalbygg er bygd etter BREEAM standarden, med miljøriktige valg av materialer og produkter i et livsløpsperspektiv. Bygget har betydelig lavere energiforbruk sammenliknet med bygg oppført etter standarden TEK 10.

    Tilkobling av tårn og terminal innland til lufthavnas energisentral, ny LED-belysning, utvendig solavskjerming og utskifting av ventilasjonssystemer er også med på å redusere energiforbruket relatert til lufthavndrift.  

    Avfall

    Avfall

    En lufthavn genererer mye avfall. Vi jobber med mange forskjellige tiltak. Felles for tiltakene er at vi ønsker å oppnå en best mulig avfallshåndtering. Vi har også som mål å oppnå lavest mulig miljø- og klimapåvirkning fra avfallshåndteringen. Avinor har en sentral renovasjonsavtale som skal sikre fokus på god kildesortering og sluttbehandling.

    Vårt matavfallsanlegg fjerner fett og vann fra matavfallet slik av volum og vekt reduseres med 90 %, dette medfører også redusert transportbehov. I tillegg jobber vi for å oppnå best mulig utnyttelsesgrad av avfallskomprimatorene våre, slik at vi også reduserer behovet for transport for disse avfallsfraksjonene. Vi har som et tiltak påmontert digitale fullmeldere for å best mulig kunne følge med på hvor fulle komprimatorene faktisk er.

    Fra og med 2025 har vi installert vekter og digital registrering av avfallsfraksjoner for bedriftene i terminalene. Registreringen gjøres tilgjengelig for hvert selskap, og gir viktig informasjon som kan bidra til økt forståelse rundt hvilke typer avfall bedriftene produserer; noe som igjen gir den enkelte bedrift muligheten til å iverksette tiltak for å redusere avfallsproduksjonen sin (matsvinn, restavfall og så videre).

    Engelsk tekst:

    Klima

    Trondheim lufthavn Værnes – Reduksjon av klimagassutslipp

    Trondheim lufthavn Værnes har som mål å redusere egne kontrollerbare klimagassutslipp, vi ønsker også å samarbeide med aktørene på og rundt lufthavnen og oppfordre dem til å gjøre tilsvarende. For at målene i Parisavtalen skal nås, må verden innen 2050 være et tilnærmet nullutslippssamfunn. Dette krever omfattende utslippsreduserende tiltak i alle sektorer – også luftfarten.

    Blant tiltakene vi har iverksatt er bruk av biodrivstoff uten palmeolje (HVO), elektrifisering av vår kjøretøypark og reduksjon av energiforbruk. Disse tiltakene er en del av vår helhetlige innsats for å bidra til lavere utslipp og en mer bærekraftig luftfart.

    Vi er sertifisert på nivå 3 i bransjeordningen Airport Carbon Accreditation (ACA), et internasjonalt sertifiseringssystem for klimaarbeid i luftfartssektoren. Ved utgangen av 2024 har vi vært sertifisert i 15 år. Nivå 3 innebærer at vi også inkluderer våre samarbeidspartnere i og rundt lufthavnen i beregningen av vårt karbonfotavtrykk – et viktig steg mot felles ansvar og samarbeid. Se hvor mye samlet reduksjon av Co2 som ble dokumentert fra lufthavnene som inngår i ACA systemet i 2023-2024: ACA informasjon.

    Som et sentralt knutepunkt i kortbanenettet vil Trondheim lufthavn Værnes spille en viktig rolle i overgangen til elektrisk flytrafikk. Vi arbeider også med å innføre kurvede innflygninger, som kan redusere drivstofforbruk og utslipp betydelig. Les mer: «Smarte landinger skal spare tonnevis» – NRK Norge, 27. september 2024

    Avinor er en pådriver for at flyselskapene skal ta i bruk miljøvennlige teknologiske løsninger og modernisere flyflåten. Nyere flytyper har lavere drivstofforbruk og bidrar dermed til reduserte utslipp fra luftfarten.

    Lufthavnen legger også til rette for miljøvennlig transport til og fra terminalen. Passasjerterminalen for tog har direkte adkomst til terminalene, og det finnes holdeplasser for både rutebusser og flybussen i umiddelbar nærhet. I tillegg tilbyr parkeringshuset ladepunkter for elbiler – tiltak som samlet sett gjør det enklere å velge bærekraftige transportløsninger.

    Kontakt oss

    Spørsmål om miljø eller bærekraft på Trondheim lufthavn? 

    Kontakt:

    Rådgiver kvalitet og ytre miljø 

    Debbie Tempest Onsøien  

    Telefon: +47 93 46 26 99

    E-post: