Personvern i Avinor

    Avinor samler inn og behandler personopplysninger om våre kunder og passasjerer i forskjellige situasjoner. Vi tar personvern på alvor og jobber kontinuerlig for at våre tjenester og dine personopplysninger skal sikres best mulig.

    To personer sjekker inn på en digital skjerm på en flyplass. De er kledd i høstjakker.

    Generelt om personvern

    På denne siden finner du informasjon om hvordan dine personopplysninger behandles av Avinor for å gi deg en god reiseopplevelse, samt mer informasjon om personvern generelt. 

    Hva er personopplysninger?

    Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte kan identifisere en enkeltperson.

    Det kan være:

    1. Navn, adresse, alder, telefonnummer, e-postadresse og fødselsnummer
    2. IP-adresse eller andre online-identifikatorer
    3. Innholdet i e-postkommunikasjon mellom passasjer og Avinor
    4. Videoopptak som gjøres ved bruk av overvåkningskamera og hvor enkelt personer kan gjenkjennes

    Enkelte opplysninger krever særlig beskyttelse og blir ofte kalt for sensitive personopplysninger. Dette er opplysninger om:

    1. Helse og helserelaterte forhold
    2. Etnisk eller rasemessig bakgrunn
    3. Politisk eller religiøs oppfatning og livssyn
    4. Seksuell legning
    5. Strafferettslige forhold
    6. Fagforeningsmedlemskap

    Opplysninger regnes som personopplysninger uavhengig om de foreligger som tekst, bilder, lyd- eller videoopptak.

    Hva er behandling av personopplysninger?

    Med behandling av personopplysninger menes alle operasjoner som utføres på personopplysninger, med eller uten automatiske hjelpemidler. Dette kan for eksempel være:

    1. Innsamling og registrering
    2. Organisering, strukturering og lagring
    3. Tilpassing og endring
    4. Gjenopphenting og oppslag
    5. Bruk og deling
    6. Sammenstilling og kombinering
    7. Begrensning, sletting og destruering
    Hva er krenkelser av personvernet?

    Som behandlingsansvarlig er det Avinor som er ansvarlig for at det ikke skjer krenkelser av personvernet ved behandling av personopplysninger i vår virksomhet.   

    Krenkelser av personvernet kan skje på mange måter, for eksempel dersom:

    1. Uvedkommende får tak i helseopplysninger om passasjerer
    2. Opplysninger om kunder og passasjerer som registreres i Avinors IT-systemer er utdaterte, misvisende eller svært mangelfulle
    3. Opplysninger om kunder og passasjerer brukes til helt andre formål enn hva de ble samlet inn for
    4. Kunde- eller passasjeropplysninger blir registrert, endret eller slettet i Avinors IT-systemer uten at vi har lov til å gjøre dette
    GDPR

    GDPR står for General Data Protection Regulation og er en omfattende europeisk forordning som skal samkjøre personvernregelverket i alle EU- og EØS-land. Det vil si at det blir like regler for behandling av personopplysninger i alle europeiske land og at alle virksomheter som behandler europeiske borgere får like plikter. Regelverket ble innført i EU 25. mai 2018, og endringer i den norske personopplysningsloven som implementerer GDPR trådte i kraft i Norge 20. juli 2018. Les mer på datatilsynet sin side

    Hensikten med personvernregelverket er å harmonisere beskyttelse av personopplysninger og personvern for alle EU- og EØS-borgere. Loven har fokus på at det skal være like plikter og rettigheter, og enklere bruk og utveksling av personopplysninger.

    Rettigheter

    For å tilby gode og effektive løsninger på våre lufthavner samler Avinor inn og behandler noen personopplysninger. Som bruker av våre løsninger har du rettigheter når det kommer til behandling av din personlige informasjon.

    Du har:

    • Rett til informasjon om dine opplysninger
    • Rett til innsyn på hvilken informasjon vi har
    • Rett til å endre dine opplysninger
    • Rett til å slette dine opplysninger
    • Rett til å begrense vår behandling av din informasjon
    • Rett til dataportabilitet
    • Rett til å protestere på og motsette deg automatiserte beslutninger og profilering på individuelt nivå

    Ved flere løsninger på våre flyplasser kan det være begrenset anledning til å utøve alle rettigheter. Dette fordi det er krav vi som lufthavnoperatør er pålagt å etterkomme. I noen tilfeller vil det være informasjon vi mottar fra en tredjepart. For å komme inn til sikkerhetskontrollen på en flyplass må du, for eksempel, kunne fremvise gyldig reisedokument og du har dermed ikke mulighet til å unngå å få dine personopplysninger behandlet i denne sammenheng.

    For innsyn i dine opplysninger som benyttes i våre kommersielle løsninger kan du sende en epost til .
    For innsyn i personopplysninger i andre løsninger, bruk kontaktopplysningene under.

    Avgang

    Innsjekk

    For innsjekk finnes det flere løsninger: du kan velge bemannet check-in, sjekke inn på mobil eller web eller benytte de selvbetjente check-in automatene. For alle tilfellene har du direkte dialog med ditt flyselskap og du må gjennom en rekke spørsmål om bagasje, setevalg, registrering av passdetaljer osv. Avinor leverer maskinene som brukes til selvbetjent check-in, men har ikke tilgang til informasjonen som behandles her. Ta kontakt med ditt flyselskap for mer informasjon om behandling av personopplysninger i innsjekksammenheng.

    Bagasje

    Dersom du skal levere bagasje kan også dette gjøres enten ved bemannet eller selvbetjent løsning. I begge tilfeller må informasjon om bagasjen sjekkes opp mot ditt flyselskap sitt system slik at bagasjen kan knyttes til en gyldig reservasjon på dagens dato og for å sjekke at reservasjonen gjelder fra aktuell flyplass. Løsningen for selvbetjent bag-drop er laget og driftes av Avinor. Det vil si at vi behandler informasjon om deg og din bagasje i vårt system. Fra ditt flyselskap mottar vi opplysninger som navn, bookingreferanse, flight- og bagasjeinformasjon. Informasjonen brukes til å prosessere din bagasje, samt at bagasjelappene oppdateres med aktiv status for videre håndtering.

    Når du har levert fra deg din bagasje leveres den til bagasjeanlegget på flyplassen før den lastes om bord på flyet. I bagasjeanlegget benyttes informasjonen på bagasjelappen for å sortere hvilken bagasje som skal på hvilket fly. Bagasjeanlegget behandler informasjonen på bagasjelappen. Dette er ikke direkte identifiserbar informasjon og benyttes kun i denne løsningen.

    Sikkerhetskontroll

    Avinor er pålagt fra luftfartsmyndighetene å sikre at kun personer med gyldig grunn skal oppholde seg på innsiden av sikkerhetskontrollen, og må derfor gjennomføre sjekk av reisedokumenter i forkant av sikkerhetskontrollen. Løsningen henter inn navn, bookingreferanse og flightinformasjon fra flyselskapenes systemer. Dersom du har fast-track-tilgang, benyttes også informasjon om dette i denne løsningen. Dette lagres i systemet sammen med tid og posisjon for passering. Samme informasjon vil også være tilgjengelig i gate for effektiv håndtering av ombordstigning. Løsningen beholder informasjonen for å effektivisere passasjerhåndtering mens det er nødvendig.

    Selve utførelsen av sikkerhetskontrollen blir utført av tredjeparter på oppdrag fra Avinor. Eventuelle personopplysninger for denne tjenesten skjer i leverandørens systemer.

    Tax free

    I tax free-butikkene leverer Avinor løsning for sjekk av gyldig reisedokument med grunnlag i tollkrav og kvoteinformasjon. Løsningen henter inn navn, bookingreferanse og flightinformasjon fra flyselskapenes systemer. Dette lagres i systemet sammen med tid og posisjon for bruk av løsningen.

    Offentlige myndigheter          

    Politi og Tollvesen opererer på våre flyplasser. De benytter egne systemer til sitt arbeid, men kan i enkelte tilfeller pålegge Avinor å gi innsyn i våre systemer. Avinor samarbeider med alle aktører på flyplassene og kan måtte utlevere informasjon ved rettslige begjæringer.

    Gate

    Når du skal gå om bord i flyet kan du benytte selvbetjent billettkontroll. Dette er en løsning som Avinor leverer og som gjør sjekk opp mot flyselskapets system for å kontrollere gyldighet av reisedokumenter. Avinor mottar navn, bookingreferanse og flightinformasjon, og lagrer dette sammen med tid og posisjonen for passering. Flyselskapets system oppdateres med at passasjeren har gått om bord i flyet.

    Assistansetjeneste

    Avinor leverer assistansetjeneste på våre flyplasser for at alle våre passasjerer skal komme seg sømløst til og fra sine flyvninger. For å kunne levere denne tjenesten trenger Avinor informasjon om deg og dine behov, samt hvor du trenger assistanse fra og til. Informasjonen vi mottar er informasjonen du selv har gitt til ditt flyselskap, og Avinor bruker kun denne informasjonen til å levere denne tjenesten.

    Les mer om assistansetjenesten her

    Videoovervåking

    Avinor videoovervåker alle sine lufthavner og dermed alle som beveger seg på våre områder. Dette gjøres på forskjellige grunnlag – hovedsakelig av sikkerhetsmessige grunner, men også for operasjonelt bruk og i samarbeid med de offentlige myndighetene på flyplassen. Videoopptakene lagres hovedsakelig i 7 dager, men kan i visse tilfeller beholdes lenger dersom det er spesielle krav som stilles til opptaket.

    Køberegning

    Avinor benytter en sensor-løsning på flyplassene for å beregne køtiden gjennom, for eksempel, sikkerhetskontrollen. Behandlingen gjelder for dette begrensede området (en sensor plukker opp informasjon på vei inn i sikkerhetskontrollen og en annen sensor fanger opp informasjon på vei ut), og det vil ikke bli hentet inn mer informasjon rundt omkring på flyplassen før du eventuelt går gjennom et nytt kømålingspunkt (passkontroll, ventetid duty free ankomst). Sensorene plukker opp signaler fra din mobile enhet (vanligvis en MAC-adresse fra en mobiltelefon med blåtann aktivert). Denne informasjonen blir kryptert og anonymisert i våre systemer, og behandles kun for statistiske formål, kapasitetsberegning og for å gi informasjon om køtid til de reisende. At informasjonen i vårt system blir kryptert og anonymisert vil si at MAC-adressen (den identifiserbare informasjonen) fra din mobile enhet blir ugjenkjenneliggjort slik at den ikke kan spores tilbake til deg.

    Mer om tekniske detaljer:

    Anonymiseringsprosedyre for WiFi/BLE/Bluetooth-sensor: WiFi/BLE/Bluetooth-sensorene fungerer ved å oppdage MAC-adresser fra mobile enheter, som for eksempel mobiltelefoner med Bluetooth aktivert. Disse signalene fanges opp av sensorer på vei inn og ut av et begrenset område. Når den mobile enheten passerer sensorene, beregnes reisetider og bevegelsesmønstre mellom sensorene. Hver sensor har en SHA-256 anonymiseringsalgoritme, som genererer en enveis hash-kode for det oppdagede MAC-adressen før den videresendes til serveren. Siden bare en del av hash-koden overføres, er det umulig å relatere eller koble hash-koder tilbake til ekte MAC-adresser. Kommunikasjon mellom sensor og server er kryptert med SSL. MAC-adressene hashes en gang til i serveren ved å bruke SHA-256-algoritmen med en tilfeldig SALT-nøkkel, som skiftes daglig. SALT er flyktig, altså det er ikke persistert i noen lagring, og kan ikke gjenopprettes på noen måte når SALT er oppdatert og forhindrer enhver re-identifikasjon av returnerende enheter.

    Ankomst

    Tax free

    I tax free-butikkene leverer Avinor løsning for sjekk av gyldig reisedokument med grunnlag i tollkrav og kvoteinformasjon. Løsningen henter inn navn, bookingreferanse og flightinformasjon fra flyselskapenes systemer. Dette lagres i systemet sammen med tid og posisjon for bruk av løsningen.

    Domestic Transfer

    For å forenkle reisen for passasjerer som ankommer Oslo Lufthavn fra utland og skal videre innenlands, tilbys det en løsning som gjør at passasjerer kan gå gjennom et alternativt tollfilter for å direkte komme til innlandsterminalen. Løsningen er initiert av Samferdselsdepartementet, levert av Avinor og brukes til tollklarering av Tollmyndighetene, som er behandlingsansvarlig for personopplysningene.

    Bagasje

    Avinor behandler ingen personopplysninger ved utlevering av bagasje. Ta kontakt med ditt flyselskap ved behov. Tapt bagasje skal meldes til ground handler som igjen registrerer dette i flyselskapets systemer. Flyselskapet håndterer henvendelsen videre, og sørger for transport av bagasje ut til passasjer.

    Offentlige myndigheter

    Politi og Tollvesen opererer på våre flyplasser. De benytter egne systemer til sitt arbeid, men kan i enkelte tilfeller pålegge Avinor å gi innsyn i våre systemer. Avinor samarbeider med alle aktører på flyplassene og kan måtte utlevere informasjon ved rettslige begjæringer.

    Enkelte innreisetillatelser (uten visum) kan benytte selvbetjent passkontroll ved ankomst. Her kontrolleres pass og reisedokumenter maskinelt av en løsning levert av Avinor for Politiet. Avinor har ikke tilgang til informasjonen som behandles her.

    Assistansetjeneste

    Avinor leverer assistansetjeneste på våre flyplasser for at alle våre passasjerer skal komme seg sømløst til og fra sine flyvninger. For å kunne levere denne tjenesten trenger Avinor informasjon om deg og dine behov, samt hvor du trenger assistanse fra og til. Informasjonen vi mottar er informasjonen du selv har gitt til ditt flyselskap, og Avinor bruker kun denne informasjonen til å levere denne tjenesten.

    Les mer om assistansetjenesten her

    Videoovervåking

    Avinor videoovervåker alle sine lufthavner og dermed alle som beveger seg på våre områder. Dette gjøres på forskjellige grunnlag – hovedsakelig av sikkerhetsmessige grunner, men også for operasjonelt bruk og i samarbeid med de offentlige myndighetene på flyplassen. Videoopptakene lagres hovedsakelig i 7 dager, men kan i visse tilfeller beholdes lenger dersom det er spesielle krav som stilles til opptaket.

    Ønsker du mer informasjon?

    For mer informasjon eller spørsmål knyttet til personvern og vår behandling av personopplysninger, kontakt oss på . Foretrekker du papir, send brev til:

    Avinor AS
    att.: Personvernombud Mari Wiker
    Postboks 150
    2061 Gardermoen