Assistanse
Avinor leverer en profesjonell og kundeorientert assistanse til passasjerer med funksjonshemning eller redusert mobilitet.

Nyttig informasjon
Bestill assistanse hos ditt flyselskap eller reisebyrå
Bestill assistanse samtidig med flyreisen hos flyselskapet eller reisebyrået, slik at alle relevante parter blir informert. Du kan legge til assistanse ved å kontakte flyselskapet eller reisebyrået etter bestilling.
Bestill minst 48 timer før avreise
Bestill senest 48 timer før avreise. Hvis du glemmer det, kan du be om hjelp ved ankomst, men vi kan ikke garantere umiddelbar bistand.
Alle må gjennom sikkerhetskontrollen
Alle må gjennom metalldetektor. Bruker du rullestol eller har implantater, utføres kontrollen manuelt. Høreapparat kan passere metalldetektoren trygt.
Forklar dine behov godt
Oppgi spesifikke behov ved billettbestilling, for eksempel; assistanse til boarding og bagasjehåndtering, om du har med bærbart oksygenutstyr, behov for rullestol (manuell eller elektrisk), om du har nedsatt syn eller hørsel (inkludert førerhund), om du har behov for ledsaging på flyplassen.
Avtal møteplass på forhånd
Husk å avtale hvor du har behov for at assistansetjenesten møter deg. Da kan vi lettere sørge for at du får alle dine behov dekket og kan assistere deg trygt frem.
Møt opp på flyplassen i god tid
Ankom flyplassen 2 timer før avgang for reiser i Norge og Schengen, og 2,5 timer for reiser utenfor Schengen. Vi anbefaler å legge til en time for innsjekking.
Hva gjelder for forskjellige funksjonshemminger:
Gi beskjed når du bestiller flybillett om du er avhengig av rullestol eller ikke, informer også om
- du skal ha med egen rullestol, og om den er elektrisk eller manuell
- du trenger assistanse ut til flyet og om bord
- du har behov for å gå om bord før andre passasjerer
- du trenger å låne tekniske hjelpemidler, f.eks. rullator eller rullestol
Hvis du reiser med førerhund, må du informere om dette ved bestilling av reisen. Førerhunden kan være med i kabinen kostnadsfritt, med mindre andre passasjerer har oppgitt allergi og kabinen er stengt for dyr. Husk å ta med nødvendige helse-dokumenter som viser at hunden er frisk.
Blinde kan reise uten ledsager i opptil fire timer. Hvis du er døvblind, må du ha ledsager på flyreisen. Noen flyselskaper gir redusert pris for nødvendig ledsager/assistent, så husk medisinsk bekreftelse.
Noen flyplasser har teleslynger ved innsjekkingsskrankene; sett høreapparatet i stilling 'T'.
Informer flyselskapspersonalet om din nedsatte hørsel slik at de kan gi riktig hjelp. Ved innsjekking må du avtale hvordan du får informasjon om flyavganger og forsinkelser. For å få informasjon og ledsagning om bord i flyet, må dette avtales ved innsjekking.
Er du døvblind, må du ha ledsager på flyreisen. Noen flyselskaper tilbyr redusert pris for nødvendig ledsager/assistent, så husk medisinsk bekreftelse.
Informér flyselskapet ved bestilling hvis du har allergi mot dyr, slik at flyet kan stenges for dyr, inkludert førerhunder, med mindre det allerede er bestilt plass for dem. Den som bestiller først får plass.
Hvis du har allergi mot mat eller har diabetes, må du også gi beskjed ved bestilling. Luften om bord skiftes kontinuerlig, og det skal alltid være godt klima, selv med mange passasjerer.
Medisinsk oksygen:
Har du behov for oksygen under flyreisen, må du informere flyselskapet senest 48 timer før avreise, helst ved bestilling. Noen flyselskaper tillater deg å ta med egne, godkjente oksygensylindre, mens andre krever bruk av flyselskapets flasker. I akutte situasjoner kan du få tilgang til en del av flyets nødbeholdning.
Hvis du planlegger å bruke oksygen ved bestemmelsesstedet, kan du ta med tomme beholdere i innsjekket bagasje.
Hvis du som stomioperert trenger assistanse, spesielt gjennom sikkerhetskontrollen, kan du bestille hjelp ved avgang med koden «Meet and Assist».
Assistansetjenesten gir informasjon til både deg og sikkerhetspersonellet.
Når du møter assistansepersonellet, informer dem om at du er stomioperert, hvilken type stomi du har, og eventuelt hvor på magen den sitter, samt om du trenger assistanse gjennom sikkerhetskontrollen.
Passasjerer med usynlige funksjonshemninger kan bestille assistanse for en enklere reise. Dette kan være viktig for personer med intellektuelle eller kognitive hemninger som ADHD, autisme, språk- og hørselnedsettelser, eller demens. For å få hjelp må du bestille assistanse ved billettbestilling eller senest 48 timer før avreise.
Bruk koden DPNA, som står for "Disabled passenger with intellectual or developmental disability needing assistance," ved registrering
Ofte stilte spørsmål
Her finner du spørsmål og svar om assistansetjenesten på Avinor sine flyplasser.
Ja, vi har rullestoler utplassert på alle flyplasser, og du står fritt til å låne en av disse til bruk inne på flyplassområdet.
Ja, når du sjekker inn eller på assistansepunktet i avgangshallen kan du be om å få utstedt et ledsagerbevis. Dette gir en ikke-reisende mulighet til å følge deg helt frem til gate. Dette er kun et alternativ dersom du klarer deg på egen hånd fra gate til du sitter i setet om bord i flyet. Dersom du trenger hjelp med ombordstigning må du bestille assistanse.
Assistansetjenesten kan hjelpe deg til butikken eller serveringsstedet, men kan ikke handle eller spise sammen med deg. Før boarding vil assistanse-agenten møte deg på et avtalt sted.
Assistansetjenesten kan følge deg til toalettet, men kan ikke følge deg inn på toalettet og hjelpe deg der. Dersom du trenger denne typen hjelp anbefaler vi at du reiser med en ledsager.
Nei, medisinske tjenester er ikke noe assistansetjenesten kan tilby.
Vi forsøker å få til dette, men ofte er dette vanskelig i praksis, spesielt i travle perioder.
Telefonnummeret til assistansetjenesten finner du på nettsiden til den enkelte lufthavn under “På flyplassen/Assistansetjenesten”.
Ring assistansetjenesten. Telefonnummeret til assistansetjenesten finner du på nettsiden til den enkelte lufthavn under “På flyplassen/Assistansetjenesten”.
Nei, assistansetjenesten skal primært hjelpe deg og har ikke anledning til å bære bagasje i tillegg.
Vi anbefaler å legge nødvendige medisiner i håndbagasjen. Har du behov for å ta med medisinsk utstyr om bord informerer du flyselskapet ved innsjekking.
Ved reiser innenfor EØS kan du ta med legemidler til personlig medisinsk behov tilsvarende ett års forbruk. Reiser du til land utenfor EØS er grensen tre måneder.
- Legemidler med narkotiske virkestoffer kan medbringes til ditt personlige medisinske behov for inntil 1 ukes/30 dagers forbruk.
- Legemidler som regnes som dopmidler kan medbringes til ditt personlige medisinske behov for inntil 30 dagers forbruk.
Tollvesenet i landet du reiser til vil kreve at du kan dokumentere at legemidlene er til ditt personlige medisinske behov. Hvilken dokumentasjon som skal fremlegges på inn-/utreisetidspunktet for de ulike legemidlene kan du blant annet lese om her:
Vår forpliktelse
Vi tilbyr trygg, sikker og punktlig assistanse fra ankomst på lufthavnen til flyet, og fra fly til flyplass. Vår tjeneste leveres i henhold til EU-regulativet (EC) No. 1107/2006 og forskrift om universell utforming av lufthavner.
Dersom du ikke har forhåndsbestilt assistansetjeneste, kan du måtte vente opptil 30 minutter før du får hjelp. Uten forhåndsbestilling for ankomst kan du måtte vente i flyet til en ledig agent er tilgjengelig for å hjelpe deg.