Utslipp fra fly påvirker klima både globalt og lokalt, men også flyplassdrift har en klimapåvirkning.
Klima
Utslipp av klimagasser er vår tids største utfordring. Det er internasjonal enighet om at økningen i den globale gjennomsnittstemperaturen skal begrenses til 2˚C i forhold til førindustrell tid. Alle sektorer i samfunnet – inkludert luftfart – må bidra til å redusere klimagassutslippene.
Klimaregnskap
På Oslo lufthavn har vi kartlagt klimagassutslipp hvert år siden 2006 og har presentert disse i et klimaregnskap, utarbeidet i henhold til The greenhouse gas protocol og ISO 14064. Klimaregnskapet vårt omfatter utslipp tilknyttet alle Avinors egne aktiviteter, kategorisert som direkte eller indirekte utslipp, og et utvalg av indirekte utslipp fra andre kilder. Videre har Oslo lufthavn vært en Airport carbon accreditation (ACA)-flyplass, på høyeste nivå i ordningen, siden 2009. Klimaregnskapet for Oslo lufthavn og ACA-søknaden blir verifisert av tredjepart.
For å kompensere for gjenværende klimagassutslipp som Oslo lufthavn kontrollerer, investeres det årlig i utslippsrettigheter gjennom FNs grønne utviklingsmekanisme (Clean development mechanism, CDM).
Kjøretøy
Avinor har rammeavtale for kjøp av avansert biodiesel, som er et klimanøytralt drivstoff som oppfyller EUs bærekraftskriterier og er garantert uten palmeolje eller palmeoljeprodukter. Avansert biodiesel benyttes på kjøretøy som ikke foreløpig lar seg elektrifisere. I løpet av rapporteringsåret 2019 sto forbruket av biodiesel for over 80 prosent av totalforbruket av diesel på egen kjøretøypark.
Kjøretøyparken av administrative kjøretøy ved Oslo lufthavn bestod ved utgangen av 2019 av 19 nullutslippskjøretøy, og elbil-parken gikk til sammen 46.843 km. Sammen med over 1 million liter tanket avansert biodiesel, førte dette til en total reduksjon i utslipp av klimagasser på over 2.700 tonn CO2.
Per 2019 hadde Oslo lufthavn omtrent 850 lademuligheter for elbiler og det er innført en ny ladeinfrastruktur. Oslo lufthavn fikk levert åtte elektriske busser shuttlebusser på flyside i august 2020, med nødvendig teknisk infrastruktur. Det er også gått over til avansert biodiesel som fyringsmedium på egne fyringsanlegg.
Økt kollektivandel
Tilbringertjenesten, altså hvordan våre passasjerer tar seg til og fra lufthavnen, er vår nest største utslippskilde av klimagasser. Oslo lufthavn er en pådriver og tilrettelegger for at mest mulig av transporten til og fra lufthavnen kan skje med kollektive transportmidler. Kollektivandelen var i 2019 på 72 prosent. Dette er blant de høyeste i verden. Det jobbes blant annet med insentiver for å flytte de såkalte «kiss&fly»- reisende over til kollektivtransport. En skiltgjenkjenningsløsning på forplass ble innført i 2018 og innebærer at kjøretøyene må betale for et opphold utover en gitt gratistid.
Utslipp fra flytrafikken
Gjennom kurvede innflygninger reduseres drivstofforbruket og klimagassutslippene. Det er siden 2012 gjennomført omtrent 33.000 kurvede innflygninger ved Oslo lufthavn. De 6,1 prosent kurvede innflygningene til Oslo lufthavn i 2019 ga en utslippsreduksjon på rundt 600 tonn CO2.
Avinor Oslo lufthavn har i over ti år jobbet med ulike tiltak og initiativ for å øke produksjonen og tilgangen på bærekraftig jetbiodrivstoff til flytrafikken i Norge.
Elektrifisering av luftfarten kan bidra til at de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart reduseres de neste tiårene. I juni 2018 gjennomførte samferdselsministeren og Avinors konsernsjef Norges første elektriske flygning på Oslo lufthavn. Flygningen var en viktig milepæl i arbeidet med å elektrifisere norsk luftfart.