Innbyggere

Innbyggere
Her finner du som innbygger eller nabo nyttig informasjon om utbyggingsprosjektet i Bodø.
Et søk på Ny lufthavn Bodø på både Facebook og Instagram skal normalt gi treff. Vær oppmerksom på at det kan finnes falske profiler der ute. Du kan også trykke på lenkene på denne siden for å komme til riktig profil ,og deretter følge oss for å få oppdateringene.
Facebook:
www.facebook.com/Nylufthavnbodo
Instagram:
www.instagram.com/nylufthavnbodo
Innholdet i de sosiale kanalene kan fritt deles og brukes - også av media - dersom kilde og fotograf krediteres. Om media har behov for høyere oppløsning på bilder som er publisert på Facebook, kan man kontakte kommunikasjonsansvarlig i prosjektet på .
Våre entreprenører har gjennomført godt over 200 store og små sprengninger siden den første ble utløst på skuddårsdagen, 29. februar 2024. Den største salven har gitt over 65 000 kubikkmeter steinmasser, den minste noen få kubikkmeter. Om vindretningen er ugunstig med pålandsvind fra sør og sørvest kan salvene høres veldig godt over store deler av Bodø-halvøya.
Vi forstår at dette kan være ubehagelig og skremmende for både små og store bodøværinger, men dette er arbeider som er helt nødvendige å gjennomføre for å bygge en ny lufthavn av denne størrelsen. Du kan derfor forberede deg og dine på kommende salver, gjennom å melde deg på vår varslingstjeneste.
Varslingstjenesten leveres av Nabovarsling.no og du finner den her. Tjenesten er selvforklarende og selvsagt helt gratis for deg som bruker.
De største og mest omfattende sprengningsarbeidene ble gjennomført i 2024, og selv om frekvensen med flere ukentlige salver kommer til å fortsette gjennom 2025 vil de enkelte salvene bli mindre ut over året. Etter planen skal den siste salven utløses i løpet av fjerde kvartal 2025.
Sprengningene på anleggsområdet blir stort sett gjennomført på sen ettermiddags- og tidlig kveldstid.
Historikk:
Planlagt:
- August 2025: Byggestart for entreprise «Terminal-Bygg»
- 2029/2030: Åpning av Ny lufthavn Bodø
Avinor fikk i 2017 i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å fortsette arbeidet med å planlegge flyttingen av Bodø lufthavn. Dette med den hensikt å tilrettelegge for byutvikling gjennom å fristille sentrumsnære arealer ved den eksisterende lufthavna.
I alternativet som ble valgt er det planlagt å flytte lufthavna omtrent 900 meter sørvest for dagens rullebane. Det vil si at avstanden fra bysentrum øker, men Bodø lufthavn vil fortsatt være bynær.
Samfunnsmål
- Avinor skal ved utvikling og etablering av en ny lufthavn i Bodø legge til rette for å frigjøre arealer for Bodø kommunes behov for byutvikling og bidra til å styrke regionens mulighet for videre vekst.
- Lufthavnen skal være et regionalt knutepunkt for landsdelen og dekke de markedsmessige behov for flyruter, charter og frakt på en måte som bidrar til verdiskapning, næringsutvikling og bosetting.
Effektmål
Ny lufthavn Bodø skal ha:
-
- Kapasitet som i utgangspunktet er tilstrekkelig 20 år frem i tid
- Gode passasjerløsninger
- Værmessig tilgjengelighet på minst 99 prosent
- Effektiv lufthavndrift
Resultatmål
Helse, miljø og sikkerhet:
Prosjektet har en nullvisjon hva gjelder skader og alvorlige hendelser på mennesker, miljø og materiell.
Kostnad:
Prosjektet har som mål å gjennomføres til en kostnad lavere enn styringsrammen.
Kvalitet
Klima og miljø:
Prosjektet skal medføre reduserte driftsrelaterte CO2-utslipp fra luftfart i Bodø. I dette ligger utslipp fra drift og transport til og fra lufthavnen, samt fra operatørene. Prosjektet skal også søke å minimere utslipp fra anleggsarbeidene, samt løsninger og materialvalg.
Sertifisering:
Terminalbygget er planlagt sertifisert i henhold til BREEAM (Very Good). Anleggsarbeidene planlegges sertifisert i henhold til BREEAM Infrastructure (Excellent) (tidligere CEEQUAL).
Fleksibilitet:
Lufthavnen skal være tilrettelagt for at senere utvidelser kan skje på en kostnadseffektiv måte, slik at kapasiteten kan dobles i et femtiårs perspektiv.
Utstillingsvindu - smart lufthavn:
Lufthavnen skal være en tidsriktig og moderne lufthavn, med innovative og automatiserte løsninger.
Arkitektur:
Arkitekturen skal gjenspeile regionens særegenheter, naturen og lyset.
Tid
Den nye lufthavnen er planlagt åpnet for operativ prøvedrift 30. august 2029, og ha offisiell åpning i løpet av 2029/2030.