Prosjekter

Sikkerhetsområder og lysanlegg (S&L)

Prosjektet gjennomfører de fysiske tiltak nødvendig for at lufthavnene skal opprettholde sin godkjenning.


Klikk på bildene for stor versjon

Om S&L

Fremdriftsplan

Kontakter

Norwegian Radar Programme (NORAP)

Radarprogrammet NORAP har som formål å sikre full radardekning i fastlands-Norge og bedre dekningen offshore. Totalt 6 radarer er så langt bygget og satt i operativ drift innen utgangen av 2011. Radarene som var tiltenkt Ekofisk og Rogaland utgår av radarprogrammet og vil bli erstattet med ny overvåkingsteknologi ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast).


Klikk på bildene for stor versjon

Om NORAP

Kontakter

Special CATegory I (SCAT-I)

SCAT-I (brødtekstbilde)Avinor innfører verdens første satellittbaserte innflygningssystem (SCAT-I ) for å bedre sikkerheten på de regionale lufthavnene i Norge.

Om SCAT-I

Systembeskrivelse

Implementering

Historikk

Kontakter

Approach with Vertical guidance (APV)

Avinor innfører satellittbaserte innflygningssystem basert på differensielle korreksjoner fra EGNOS satellittene (APV/SBAS) for å bedre sikkerheten på samtlige lufthavner i Norge. Prosjektet vil innbefatte APV/SBAS og APV/Baro-VNAV;
- der SBAS retter seg mot de regionale operatørene som typisk benytter mindre turbo-prop fly (Dash-8, ATR, Beech m.fl.),
- mens Baro-VNAV retter seg mot litt større fly som Boeing 737 og Airbus 319 og oppover.

Om APV

Systembeskrivelse

Kontakter

Luftfartens rolle i en global verden 

Økt globalisering har nå i noen tiår vært en sterk megatrend som ikke hadde kunnet vokse fram uten et velutviklet luftfartstilbud. Transportøkonomisk institutt har belyst dette i rapporten «Luftfartens rolle i en global verden» (TØI-rapport 1158/2011). Ved å utgi denne korte rapporten ønsker Avinor å formidle hovedinnholdet i TØI-analysen, supplert med andre fakta, i en enkel og lett tilgjengelig form.

Last ned rapporten (pdf)